Behandlingsforløp

Den delen av behandlingen ved kollektivet som foregår i døgn, er inndelt i fire ulike faser. Enkelte elementer av behandlingen er knyttet opp i mot disse fasene, mens andre er gjennomgående under hele oppholdet. Gjennom behandlingsforløpet har man et generelt fokus på etablering av nødvendige rammer og struktur, for at elevene skal bli bedre i stand til å etablere selvstendige liv. Relasjon og felleskap er grunnpilarer i vår metodikk, og dette gjenspeiles i de ulike behandlingsrettede tiltakene vi benytter. Individualsamtaler med behandler og psykolog, samt gruppebehandling, utgjør en viktig del av opplegget ved kollektivet, og er også uavhengige av fasene.

Faseinndelingen er ment å gi eleven oversikt og forutsigbarhet i behandlingen deres. Det tas alltid individuelle hensyn, og elevene er selv med å beslutte når de er klare for neste fase.

Landingsfase
Viktige målsetninger:

  • Individuelt fokus.
  • Bli kjent med eleven, kartlegge ressurser og behandlingsbehov.
  • Stabilisering av eleven, slik at han/hun skal kunne nyttiggjøre seg behandlingen.
  • Kartlegge, regulere og dekke grunnleggende behov og mål.
  • Relasjonsbygging, individuelt og i gruppe.

Tilnærming/metodikk:

  • Skjermings- og stabiliseringsperiode.
  • Innføring av rammer, struktur og regler.
  • Stabilisere døgnrytme.
  • Fokus på hygiene, tannhelse og andre basale behov.
  • Kartlegge ADL-ferdigheter og påstarte ADL-trening.
  • Deltakelse i arbeidsdag på kollektivet, samt noe skolegang.
  • Oppstart av psykologsamtaler etter ca tre uker.
  • Påstarte nødvendig kartlegging/utredning.
  • Utarbeide behandlingsplan, samt påstarte annet planarbeid.
  • Påstarte økonomiarbeid.

 

Stabiliseringsfase

Viktige målsetninger:

  • Bli kjent med seg selv som nykter.
  • Fungere som skjermfri elev, med mer ansvar og frihet.
  • Økt sosial fungering.
  • Økt grad av stabilitet.
  • Økt grad av selvstendighet og selvregulering.
  • Identitetsbygging.
  • Avklare ønsker/behov i fht skole/arbeid.
  • Tilbakefallsforbygging.

Tilnærming/metodikk

  • Eksponeringstrening.
  • Selvstendighetstrening.
  • Lære seg ulike mestringsstrategier.

Mestringsfase

Viktige målsetninger:

  • Økt ansvar for seg selv og andre.
  • Ta ansvar i fellesskapet.
  • Være en rollemodell.
  • Økt fokus på sosial trening.
  • Utadrettet aktivitet i form av skole/arbeid.
  • Økonomiforståelse.
  • Økt grad av samarbeid med hjemkommune.

Tilnærming/metodikk

  • Fortsatt selvstendighetstrening.
  • Individ – og gruppefokus.
  • Arbeide med lærte mestringsstrategier og eksponeringstrening.
  • Tilbakefallsforebygging.

Utsjekksfase

Viktige målsetninger:

Selvstendiggjøring.
Etablere rusfritt liv utenfor kollektivet.
Egen bolig.
Tettere samarbeid med hjemkommune.

Tilnærming/metodikk:

  • Økt selvstendighetstrening.
  • Tilbakefallsforebygging.
  • Arbeide med lærte mestringsstrategier.
  • Gradvis involvering av Poliklinisk team med fokus på relasjonsbygging.